Cum faci faţă asteniei de toamnă?

astenie-de-toamnaÎn perioada de toamn?, tadalafil tonusul general al organismului scade, clinic pot ap?rea modific?ri ?i la nivelul dispozi?iei, deoarece organismul se preg?te?te de „hibernare“.

Reducerea intensit??ii luminii provoac? diferite schimb?ri în organism: produc?ia de serotonin? (hormonul fericirii) scade, vitamina D se fixeaz? mai greu (deficitul acestei vitamine este una dintre cauzele lipsei de energie, a sl?biciunii musculare sau anxiet??ii), dar este stimulat? produc?ia de melatonin? (hormonul somnului).

Nu trebuie s? ne fie team? de astenia de toamn?, trebuie s? o lu?m mai degraba ca o „lene de sezon”. Înc? de pe vremea lui Hipocrate s-a afirmat c? vremea este doar un factor declan?ator al unui proces patologic ?i nicidecum un factor cauzator!”, spune psihologul Alexandra Siru.

În sezonul toamn? – iarn?, organismul trece prin mai multe schimb?ri. “Din toamn? ?i pân? în iarn?, func?iile organismului se adapteaz? condi?iilor climaterice, fiziologia organismului se schimb?, respectiv încetine?te, pentru a-?i p?stra c?ldura ?i energia de care are mai mult? nevoie decât în celelalte anotimpuri. Persoanele s?n?toase manifest? doar o lene de sezon care trebuie tratat? cu în?elegere ?i deta?are, nu cu îngrijorare sau autoblamare, pentru c? aceste atitudini pot escalada în stres, anxietate sau chiar depresie.

Cu toate astea, de la preg?tirea fireasc? a organismului pentru perioada de iarn? ?i pân? la patologia asteniei de toamn? ?i, eventual, depresia de sezon, mai e mult. Astfel, putem vorbi despre astenie doar în cazul persoanelor cu un echilibru func?ional mai slab, cu o rezisten?? general? diminuat? ?i cu o redus? capacitate de adaptare la factorii de mediu, iar în acest caz astenia de toamn? nu este o tulburare în sine, ci un semn important al altor tulbur?ri”, precizeaz? psihologul Alexandra Siru.

5 sfaturi pentru a face fa?? mai u?or asteniei de toamn?

1. Culca?i-v? mai devreme, astfel încât s? prinde?i somnul odihnitor începând cu orele 22.00 – 22.30;

2.  Ie?i?i în pauza de prânz afar?, la aer ?i lumin?;

3.  Men?ine?i câteva activit??i pl?cute în aer liber, împreun? cu persoane dragi;

4.  Reduce?i mâncarea de tip fast-food (din cauza încetinirii metabolismului poate ap?rea cre?terea în greutate care poate accentua „încetineala“ ?i poate afecta stima de sine);

5. Consuma?i banane ?i ciocolat? neagr? (conform unor studii stimuleaz? secre?ia de serotonin?).

Sursa

Comentarii

comentarii