Școala Gimnazială Heleșteni – școala pentru valori autentice

Proiectul „Școala pentru valori autentice” se derulează în unitățile de învățământ ale județului Iași până la sfârșitul anului școlar, ultima lună de activități fiind iunie, luna care va sta sub semnul simbolic al onestității, la fel cum luna mai este dedicată respectului. Valoarea lunii aprilie a fost încrederea, pentru care au pledat 37 de unități  înscrise în cursa pentru obținerea titlului Școala încrederii.

În urma evaluării activităților desfășurate de către instituțiile participante la competiție, Comisia județeană a desemnat câștigătorii: Liceul Teoretic „Al. I. Cuza” Iași – pentru ciclul liceal, Școala Gimnazială ”Al.I.Cuza” Podu Iloaiei și Școala Gimnazială Heleșteni – pentru ciclul gimnazial, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 26, Iași – pentru ciclul  preșcolar.

Grădinițele au desfășurat activități inedite de dezvoltare a încrederii preșcolarilor în forțele proprii realizate prin jocuri de autocunoaștere și de relaționare, dar și de testare a încrederii în abilitățile fizice prin parcurgerea unor trasee aplicative, remarcându-se activitatea desfășurată de Grădinița cu Program Prelungit nr. 26, Iași, prin realizarea unor ateliere dedicate părinților. Cu această ocazie adulții au aflat că cea mai bună dovadă de dragoste este încrederea și și-au însușit strategii care vizeaza dezvoltarea încrederii în forțele lor și ale propriilor copii. 

Dintre școlile din mediul rural care au candidat pentru titlul de Școala Încrederii, s-a remarcat Școala Heleșteni, prin diversitatea activităților, originalitate și impactul în comunitate. Astfel, elevii au marcat încrederea în libertate și neatârnare prin activități dedicate Centenarului Unirii, au participat la dezbateri despre dobândirea încredereii în sine și în ceilalți, au aprofundat relația dintre tineri și Biserică, fundamentată pe încredere, ca oglindă a sinelui în relație cu ceilalți, în contextul sărbătorilor pascale.

In scopul cultivării încrederii în oameni și în forțele proprii, elevii Liceului Teoretic „Al. I. Cuza” din Iași au fost antrenați în activități multiple, cu un caracter practic, sub diverse forme de manifestare, în funcție de abilitățile și interesele fiecăruia: work-shopuri literare, plastice, tehnice, bricolaj, acțiuni de ecologizare alături de părinți, campanii umanitare, voluntariat, vizionari de spectacole, vizite de studiu și întâlniri cu scriitori, muzeografi, actori, studenți, profesori universitari, elevi și profesori din alte școli etc. Relevanța acestora se bazează pe învățarea experientiala și pe munca de echipă, un aspect important reprezentându-l dezvoltarea stimei de sine în rândul elevilor, cultivarea respectului față de semeni, conștientizarea șanselor de succes, creșterea motivației de învățare și asumarea vieții cu responsabilitate. Elevii si-au format comportamente prosociale,  încrezători că pot schimba lumea în bine prin implicare și prin puterea exemplului lor.

Școala Gimnazială „Al. I. Cuza” din Podu Iloaiei a desfășurat activități de anvergură, inedite și motivante, în care au fost implicați toți elevii școlii, alături de toate cadrele didactice. Au fost implicați nouă parteneri, printre care Radio Trinitas,Trupa ,,Teatro Blu” Iași, părinți, actori, agenți economici locali,  care au sprijinit organizarea activităților. Elevii au căpătat încredere în forțele proprii și în coechipieri, și-au dezvoltat stima de sine, și-au reevaluat propriile aptitudini, manifestându-și dorinţa de a  împărtăşi şi altor copii experiențele lor practice de învățare, au fost puși în situații concrete de asumare a responsabilităților și eșecurilor, și-au dezvoltat abilități de comunicare și relaționare, au exersat normele de conduită și un comportament responsabil față de semeni și față de natură prin  concursuri, ateliere culinare în brutării, dezbateri cu diverși specialiști sau agenți economici, campanii eco în comunitate, competiții sportive de tip exalton, acțiuni de îngrijire și protejare a mediului, vizionări de piese de teatru sau prin jocuri de rol, vizite la diverse obiective turistice în excursii organizate la Vatra Dornei și în Maramureș etc.

Astfel, luna încrederii a oferit elevilor reale oportunitati de învățare a comportamentelor și atitudinilor prosociale, de construire a relaţiilor folosind încrederea, valoarea importantă care se câștigă greu, dar se poate pierde ușor.

Comentarii

comentarii